Akkreditált Kiváló Tehetségpont

A Fazekas Utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tehetséggondozó munkája

Iskolánk a Fazekas Utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Miskolc belvárosában található. Három nagy múltú intézmény jogutódjaként kezdte meg működését 1963. szeptember 1-jén.  S bár újkori történetünk  60 évre nyúlik vissza, büszkén vállaljuk elődeink kiemelkedő munkáját. A több évtizedes eredményeink elismeréseként 2003-ban a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége és a Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete által létrehozott szakmai Kuratórium iskolánknak a „Magyar művészetoktatásért” intézményi szakmai díjat adományozta. Az Oktatási Minisztérium által a 2006/2007-es tanévben a művészeti iskolák minősítésével megbízott szakmai minősítő testület a Fazekasban működő mind a négy művészeti ágat kiválóra minősítette. Intézményünk Akkreditált Kiváló Tehetségpont valamint Európai Tehetségpont. Iskolánk kiemelkedő tevékenységének elismeréseként bekerült a Magyar Művészetoktatás Értéktárába .

Intézményünkben a tehetséggondozás útja  a gyorsítás, gazdagítás, speciális stratégiák alkalmazása és a differenciálás.  Célunk a tehetséges gyermekek ( beleértve a kettős különlegességű tanulókat is ) tanulmányi területe , érdeklődési körének megfelelő programok megvalósítása , személyiségfejlesztés, tanácsadás .

Elsődleges célcsoportunk iskolánk tanulóiból áll. Három fő területen fogalmaztunk meg szakmai programokat :

  • zenei,
  • nyelvészeti
  • logikai –matematikai.

Mind a három terület már korán – alsó tagozatban – megnyilvánuló tehetségterület . Így gondolva a beiskolázásra, nyílt napjainkon az érdeklődők betekinthetnek munkánkba, tanácsokat kaphatnak a gyermekeket érdeklő területekről. Ezzel is elősegítve a hozzánk kerülő tehetség-ígéretek mielőbbi  felismerését .

 Intézményünk profiljából adódóan azonban a teljes Gardneri tehetségterületet lefedjük a programok megvalósítása során.  Természetesen sok átfedés található, hiszen közismereti oktatásban részt vevő tanulóink az alapfokú művészetoktatásban is folytatnak tanulmányokat. Szakképzett pedagógusokkal, művésztanárokkal, pszichológussal dolgozunk együtt.

Iskolánk  ének-zene tagozatos iskolaként nyitotta meg kapuit. Sikereiben benne  vannak azok az ikonikus pedagógusok, igazgatók, akik hivatásnak tekintették a munkájukat, akik hírnevet szereztek az iskolának, az iskolában folyó ének tanításnak, kóruskultúrának országhatáron túl is. Így adott volt, hogy a tehetséggondozó munkánkat zenei területen kezdjük meg.

Zenei tehetségterület : Intézményünk egyik fő célja a zeneoktatás komplex személyiségformáló hatásának kiaknázása, fontos cél az induló első osztályokban a zenei képesség és készségfelmérés, mely alapján  nívócsoportba soroljuk őket. A meghallgatás során  képet kapunk hangi adottságaikról, megvalósulhat egyéni fejlesztésük.  A Kodály-módszer alapján megvalósuló emelt szintű ének-zene oktatás nagyon sok lehetőséget rejt magában. 

Az ének kiemelt oktatása, a kórusban történő éneklés olyan kiváltsága az iskolának, ami ma már nagyon kevés alapfokú intézményben van ilyen hangsúlyosan jelen. Az itt tanító ének tanárok, kórusvezetők kiválóan képzett pedagógusok, akik hivatásként tekintenek munkájukra. Bizonyítja ezt az is, hogy a Fazekas Gyermekkar városunk Múzsa díját is elnyerte kiemelkedő szakmai munkájáért. A komplex személyiségfejlesztést szolgálja a zenei tanszakok együttműködése, melyek során gyermekoperákat mutattunk be együttműködve városunk jeles művészeivel. Ilyen volt például Csorba Piroska-Siklósi Kristóf: A hatpróbás vőlegény – című gyermekopera ősbemutatója. . A kórus munkába bekapcsolódik a Fazekas Kicsinyek Kórusa is .  Napjainkban csatlakozik  hozzájuk a Fazekas Mini Kórus. Az Opera gyermekektől gyermekeknek komplex tehetségfejlesztő műhely programja bekerült a Megújuló művészetpedagógia jó gyakorlatok értéktárába (MZMSZ , Budapest , 2018. ) .

A hangszeres tanszakokon is az 1963-as kezdettől fogva folyamatos a tehetséggondozás.

Az zenetanárok/művésztanárok mindenkori célja, hogy segítsék a hangszerükön tehetséges növendékek előre jutását, feljebb lépését. Büszkén mondhatjuk, hogy a 60 éves intézményünk  növendékei az egész világon megtalálhatóak, jelenlétükkel a világ minden táján mindenhol színesítik, gazdagítják a zenei eseményeket. 

Elsődleges célunk, hogy minden tanszakon megforduló növendékkel megszerettessük a hangszert, illetve a klasszikus zenét, de nem zárkózunk el könnyedebb műfajban íródott művek tanításától sem. Itt fontos kiemelni az egyéni, egyedi gyermek jellemekre való odafigyelést , az órák érdekessé tételét, a szeretet teljes környezet megteremtését. Fontosnak tartjuk még a szülőkkel kialakított bizalomra épülő, egymás munkáját segítő, támogató légkör kialakítását. Ezzel is megalapozva, hozzá segítve a zeneértő, zeneszerető közönség nevelését is.

Állandó a növendékek egyéni és csoportos versenyeztetése  vármegyei, regionális, országos és nemzetközi szinten is. Növendékeink mindenhonnan kiemelkedő eredményekkel térnek haza, öregbítve ezzel a Fazekas hírnevét. Tanáraink fontosnak tartják a példaadást, így hangulatos zenei esteket, tanári hangversenyeket láthatnak az érdeklődők.

Nemzetközi versenyek 2022/2023.

IX. Nemzetközi Gitárversenyen

Gergely Máté5. helyezés

Felkészítő tanár: Vihula Mihajlo

Országos versenyek:

Zeneművészeti ág:

IX. Országos Bihari János Hegedű-Gordonka és Vonós Kamarazenei Verseny

Tücsök zenekar és a Fazekas vonós kamarazenekar – Arany minősítés

Módis Marcell és Érsok Réka – Ezüst minősítés

Szilágyi Szofi, Módis Vivien, Mezei Gréta és Mezei Petra – Bronz minősítés

Felkészítő tanáraik: Kissné Takács Katalin és Várhegyiné Gazda Emese

III. Országos Kreatív Fuvolaversenyen

Rácz Anna Regina – II. helyezés

Felkészítő tanára: Gyurcsó Tamara

Távlati céljaink: 

  • folytatni az elődeink kiváló munkáját, használható hangszeres tudást adni növendékeink kezébe, 
  • Zenekari muzsikával, kamarazenével közösségeket formálni
  • pályára irányítani arra alkalmas növendékeket
  • mindenhová eljuttatni gyermekeinket, táboroztatással is növelve a munkakedvet
  • Motivációként vállalva a megmérettetést, kihasználni a versenyeztetési lehetőségeket

Logikai-matematikai tehetségterület

JátszMatek programmal kezdünk  az alsó tagozaton( 1-4. osztályban nagy felmenő rendszerű) ,tanórán kívüli, élménypedagógiai módszerekkel támogatott tanulási alkalom, évfolyamonként heti egy-egy órában.

A foglalkozásokon a problémamegoldó gondolkodás és kreatív készségek fejlesztése, megalapozása mellett párhuzamosan matematikaversenyekre való felkészítés is történik.

A csoport tagjainak válogatása (tehetségszűrés) az 1. évfolyamon zajlik, melynek részét képezi:

  • egy saját készítésű bemeneti mérés (matematikai és logikai feladatok megoldása),
  • a tanulók negyed- és félévi matematika tantárgyi méréseredményei (felmérések),
  • interjú a tanulók osztályfőnökeivel,
  • kérdőív – Renzulli-Hartman skála felhasználásával – a tanulási, motivációs, kreativitás és társas-vezetői jellemzők szűrésére.

A tehetségszűrés után a kiválasztott tanulók szülői hozzájárulása után kezdődik a szakköri munka.

Negyedik osztálytól  minden évfolyamon differenciált csoportokban oktatjuk a matematikát. A tehetséggondozás emelt szintű, emelt óraszámú matematikaoktatás keretében valósul meg alapozva az alsó tagozaton megkezdett tehetségfejlesztő szakköri munkát.

A matematikai tehetséggondozás, amelynek részeként megjelent a pénzügyi ismeretek átadásához kötődő tehetséggondozás és ehhez kapcsolódó kompetenciák fejlesztése is. Ezt szolgálja, hogy minél több csapatunk vegyen részt a „Vigyázz kész pénz” vetélkedőn.

2022/2023-ban a benevezett csapatok száma és a vetélkedőn elért eredmény: nevezett csapatok száma 3-8. évfolyam 13 csapat . A Regionális fordulóba jutott csapataink száma 3.

Iskolánk vállalja a Bolyai és Zrínyi matematika versenyek szervezésében való aktív közreműködést és hogy tanulóink legalább 10 %-a részt vesz a Zrínyi matematika versenyen és legalább 5 csapat pedig a Bolyai matematika versenyen. Ezt teljesítettük minden évben, sikerkritérium, hogy legyen tanulónk a megyei verseny első húsz helyezettje között mindkét versenyen. Ez szintén megvalósult.

Robotika

Iskolánkban a robotika 2020 óta szakköri keretek között választható foglalkozás felső tagozatban.

Elsősorban Lego WEDO2.0, valamint Lego Spike Prime készleteinkkel dolgoznak a gyerekek, de megismerkedhetnek Microbitek és drónok programozásával is. 

Az egészen kicsi gyerekek tanórai keretek között megismerkedhetnek a robotméhecske és a robotpanda alapvető irányprogramozási rendszerével.

Digitális kultúra:

Az információs társadalom, a digitális kor kihívásokkal jár együtt. A tanulás-tanítás egyik célja, hogy a korábban megszerzett alapkészségek mellett a digitális kompetenciák is beépüljenek a tanulók tudásrendszerébe Intézményünkben a 3-4. évfolyamon minden osztályban megtalálhatóak a tanulók számára előkészített  laptopok, melyet szinte napi rendszerességgel használunk a tanítási órákon. (Bubba, Zongoratologató, Vízilabirintus, Kombinatorikai feladatok,  a Mathplayground-on található logikai, ügyességi játékok.) Egyik célunk a differenciált munka segítségével a tehetségfejlesztés , melynek eredményei a következő területeken jól láthatóak: kommunikációs kompetencia, digitális kompetencia, logikus gondolkodás, kreativitás, alkalmazkodóképesség.

Nyelvi tehetséggondozás

Ennek fő területe az alapfokú művészetoktatás keretében zajló színjáték tanszakon történő nevelés- oktatás. Tehetséges tanulóink rendelkeznek a motiváció-képesség-kreativitás hármas összetevőjével. Az egyes szituációs, improvizációs játékok alkalmával lehetősége van a tanulóinknak a szabad, kreatív gondolkodásra. Számos produkciónk ezeknek a játékoknak az összessége, melyet örömmel viszünk színpadra és mutatjuk meg évente a Weöres Sándor Országos Színjátszó Fesztiválon ahonnan csoportjaink rendszeresen Arany minősítéssel térnek haza.

A nyelvi tehetségekre általános jellemzőként a következők állapíthatók meg: korát meghaladó gazdag szókincs, intelligens társalgás, korukhoz képest széles körű általános tájékozottság, kiváló nyelvi megőrző képesség, jó megfigyelő képesség, kiemelkedő nyelvérzék. Ezeket a jellemzőket év eléjén megfigyeljük, felmérjük, ennek alapján egyénileg is foglalkozunk a tanszakra járó gyerekekkel. Tehetségüket bizonyítja a 2022/2023. tanévben az Országos Drámajáték-Színjáték Versenyen elért két országos egyéni második és egy csoportos országos  ötödik helyezés. Célunk továbbra is a tehetség korai felismerése, illetve a folyamatos tehetséggondozás a drámaórákon.

Az anyanyelvi órákon is különös gondot fordítunk a tehetséggondozásra, hisz az irodalom, a nyelvművelés, az anyanyelvi kompetencia, a gazdag szókincs, a megfelelő szövegértés, a biztos és jó helyesírás, a kreativitás, fantázia, hogy csak néhányat említsünk a lehetséges területek közül, amelyeket ezeknek a tanóráknak a keretén belül fejleszthetünk, mind sorra kerülnek a tanított tantárgyi órákon. A tehetséggondozásra néhány évfolyamon, illetve osztályban lehetőséget adnak a csoportbontásban tartott magyarórák. A tantárgyi versenyek, az azokra való felkészülés, rengeteg gyakorlás is segíti tehetséges diákjainkat.

A Fazekas Utcai Általános Iskola egyik speciális oktatási területe az emelt szintű angol oktatás, ami több mint két évtizedes múltra tekint vissza.

Célunk, hogy tanulóink a mindennapi életben jól használható, gyakorlatias nyelvtudáshoz jussanak. Ennek megvalósítása érdekében kommunikáció- és tevékenységközpontú nyelvoktatást valósítunk meg, s a 2023-2024-es tanévtől kezdődően immár egészen első osztálytól kezdve. A nyelvtanítás hatékonyságát csoportbontásokkal növeljük.

Fontosnak tartjuk, hogy tanulóink idegen nyelvi tudása minél több módon megmérettessék, ezért diákjaink a városi és megyei versenyeken indulnak, ahol elért eredményeikkel iskolánk hírnevét öregbítik.

Nem csak részt veszünk versenyeken, hanem rendezünk is. Ebben a tanévben hatodik alkalommal szerveztük meg a város általános iskolásai számára országismereti versenyünket.

Komplex személyiségfejlesztés :

A kiemelt területek mellett törekszünk a komplex személyiségfejlesztésre :

Tehetséggondozás testnevelés órákon és tanórákon kívül

Az alsós évfolyamokon a tehetség kiválasztása történik meg, amit a felsőbb osztályokban figyelembe véve tovább fejlesztünk. A kiválasztás első lépcsőfoka a házi versenyek megrendezése. A tanórákon kívül a délutáni tömegsport foglalkozások remek színtere a tehetség tovább fejlesztésének. Versenyekre való felkészítés  képességfejlesztés zajlik ezeken  a foglalkozásokon.

A 2022/23-as tanévben  Miskolc város Atlétika sportág Ügyességi-és Váltófutó Csapatbajnokság diákolimpia pontversenyének győztese díjat nyerhettük el.

Az alsó tagozatban 7. tanéve folyik a Kosárpalánta program . A kosárpalánta program mozgás anyaga sokoldalú fejlesztést tesz lehetővé, támogatva a helyi testnevelés tantervünket. Ezen kívül természetesen a kosárlabda speciális mozgás anyaga is megjelenik 3. osztálytól.

Az 1986-ban indult táncművészeti képzés több évtizedes múlttal büszkélkedhet.

A moderntánc tanszak a 2000-es évek elején jelent meg a képzési palettán és a műfajban rejlő sajátosságokkal és lehetőségekkel támogatja az itt tanuló gyermekek személyiségfejlődését.

A szakmai tárgyak mellett a kreatív gyermektánc órák külön keretet biztosítanak az önkifejezés, az önfeledt mozgás megélésére. A játék örömét, az együtt mozgás élményét adva. Az irányított improvizációs gyakorlatok ezen élmény és játékközpontúságon keresztül érvényesülnek. Néptánc tanszakon cél az általános kreatív nevelés eszközeivel segíteni fejlődésüket, gazdagító programok szervezése, szakirányú továbbtanulás támogatása, felkészítés a szakirányú továbbtanulásra.

A képzőművészeti képzés célja a látás és az esztétikai érzék formálása mellett a komplex személyiség fejlesztése. . Kiemelt kompetenciafejlesztési területek a művészeti nevelésben az esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség, művészeti önkifejezés, valamint az esztétikum igényének, és a szűkebb-tágabb, egyetemes kulturális örökség megőrzésére irányuló igény kialakítása. Rendszeresen részt veszünk a Regionális rajzversenyen, melyen eredményesen szerepelnek diákjaink. A verseny rendszere, kialakítása, céljai és feladatai alapján fontos szerepet játszik a tehetségazonosításban, valamint a tehetséggondozás komplex folyamatában.

Napközi :

Hagyományosan a tehetség felismerésének és fejlesztésének terepe a tanóra, azonban a gyakorlat bizonyította, hogy csak ebben a szervezeti keretben nem lehet megoldani a hatékony iskolai tehetséggondozást.  Így a tanulók képességeinek fejlesztésére és tehetséggondozásra igen jó terület a napközis nevelőmunka, ahol a tehetséggondozás szempontjából az iskola, kortárscsoport egyszerre vannak jelen. Különös szerepe van az együttes jelenlétnek, az összhangnak. Ez az összehangolódás mindenképpen személyességet, sokszor kétszemélyes beszélgetést, megértést, a pedagógus részéről „csupán” értő hallgatást jelent.

Összegezve :

A tehetségszűrés, – azonosítás  alkalmazott módszerei, eszközei:

Intézményünkben  a tanulók beválogatása a tehetséggondozó programokba jelentkezés, beszélgetés, megfigyelés, szaktanári vélemény, szülői konzultáció alapján történt.

A tehetséggondozó rendszerünk módszerei

  • egyéni tanulási utak kijelölése
  • tanórai differenciálás különféle formái
  • csoportbontás (magyar nyelv és irodalom)
  • nívócsoportok (matematika, angol) – gazdagító programok
  • a hagyományostól eltérő tanulási módszerek (kooperatív technikák,  drámapedagógia, erdei iskola, múzeum pedagógia, projekt módszer)
  • témahetek (digitális témahét, Pénz7)
  • különböző önálló alkotások, munkák elkészítésének elősegítése (képzőművészeti rajzkiállítás, termésbábkiállítás)
  • egyéni foglalkozások
  • versenyekre felkészítés, versenyeztetés
  • táborok
  • iskolai programok a bemutatkozás, szereplés lehetőségére
  • tanulmányi versenyek szervezése, lebonyolítása

A másodlagos célcsoport :

  • szülőknek szakmai tanácsadás, nyílt nap
  • kollégáknak belső továbbképzés, műhelymunka, workshop 
  • városi bemutató foglalkozások, előadások

Iskolánk nevét a  régen itt dolgozó fazekas mesterekről kapta, utalva ezzel fáradságos, kitartó egyben művészi munkájukra is. A mi feladatunk is az, hogy a felhalmozott értékeket megbecsülő  közösséget teremtsünk, melyhez öröm tartozni.

A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács 2012. január 23-án kelt levelében elfogadta a Fazekas Utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Tehetségpont működési kérelmét. Így iskolánk bekapcsolódik a Tehetségpontok egyre bővülő családjába.

Iskolánk hosszú évek óta a város meghatározó nevelési-oktatási intézménye. Tantestületünk elkötelezett a tehetségfejlesztés megvalósításában . Ezt számos rangos elismerés bizonyítja az iskolai élet legkülönbözőbb területeiről. Munkaformáink közül kiemelt jelentőségű az egyéni és kiscsoportos foglakoztatás. A tehetségfejlesztésben a személyes kapcsolatok erősítésére építünk intézményen belül és partneri környezetünkben egyaránt .

Igyekszünk bekapcsolódni a Tehetségpontok hálózati együttműködésébe, átvenni és átadni jó tapasztalatokat, gyakorlatokat. Folyamatosan figyelemmel kísérjük a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács munkáját, képzési programjait

Király Judit
kapcsolattartó

Matematikai tehetséggondozó foglalkozások

A MATEHETSZ csoportos tehetségsegítő pályázati programjának segítségével matematikai tehetséggondozó foglalkozásokat tartottunk tehetséges tanulóinknak. A gazdagító szakköri programban 15 beválogatott tanuló, a kísérő programokban összesen 25 tanuló vett részt Ortóné Juhász Julianna és Király Judit vezetésével. A program a Tehetségek Magyarországa kiemelt projekt keretében valósult meg.

Képzés

A MATEHETSZ pályázati programjának keretében 25 kollégánk vehetett rész a „ Gazdagítás , gyorsítás , differenciálás a tehetséggondozásban „ című akkreditált képzésben. Az intézményünkben megtartott programon a gyakorlatban is jól használható ismereteket szereztünk . A program a Tehetségek Magyarországa kiemelt projekt keretében valósult meg.

Őszi pedagógiai napok

A Miskolci Pedagógiai Oktatási Központ által szervezett programsorozatba intézményünk is bekapcsolódott. Három területen – drámajáték , kreatív gyermektánc , néptánc – tartottak kollégáink bemutató foglalkozásokat. A szakmai nap kiemelt célja olyan pedagógiai módszerek bemutatása volt , amelyek a differenciált fejlesztést és a tehetséggondozást szolgálják. A bemutató foglalkozások és az azt követő beszélgetések során pedagógusaink igyekeztek megosztani szakmai tudásukat az érdeklődő kollégákkal.

A bemutató foglalkozások mellett festészet tanszakos tanulóink vizsga rajzaiból nyílt kiállítás iskolánk aulájában.

Drámajáték

Kreatív gyermektánc

Néptánc

Digitális Témahét

Kamaraének

Opera Gyerekektől Gyerekeknek

Dráma Van!

Rendhagyó Irodalomóra