Gamifikálás (játékosítás) rajzórán az 5.c-ben, Jónás Éva nénivel

Az 5.c osztályban a vizuális kultúra tantárgy „Az ókori Egyiptom művészete”,  témájának feldolgozása során, az értékelést úgynevezett játékosítással valósítottuk meg.

A játékosítással a hétköznapi életben mindenki találkozott már, például amikor vásárlásainkkal matricákat gyűjtünk vagy a számítógépes játékokban pontokat gyűjtve egyre magasabb szintre lépünk.

Hogyan valósult meg a játékosítás a rajzórákon?

 A témakör elméleti részével a hagyományos módon ismertettem meg a gyerekeket. Ezután egy feladatbankot adtam eléjük, mely 12 feladatot és a hozzájuk tartozó pontszámot tartalmazott. Egy kötelező feladatként az írásbeli feleletet jelöltem meg, amivel maximum 10 pontot lehetett elérni.  Azonban a 10 pont is csak a közepes szintnek felelt meg, tehát ha jobb minősítést szerettek volna a diákok kapni, mindenképpen valamilyen kreatív feladatot kellett még teljesíteniük.

A feladatok között volt pl. makett, szófelhő, gondolattérkép, Learning Apps tankocka, prezentáció, reklámfilm, plakát, festmény, ékszer, képírással „írt” közmondások vagy ókori társasjáték készítése is.

A gyűjtött pontokkal különböző szintekre lehetett feljutni. A szinteket az ókori Egyiptom társadalmának felépítése alapján neveztem el: rabszolga, földműves, írnok, hadvezér, fáraó. Aki eljutott a fáraó szintre 2 db ötöst kapott, a hadvezérek 4-est…. Több tanuló a maximális 20 pontot is túlszárnyalta, amiért szaktanári dicséretet és bónusz jutalmat is kapott.

A játékosított értékeléssel sokkal motiváltabbak, aktívabbak voltak a gyerekek. A felkínált feladatok közül maguk választhattak érdeklődésüknek, képességeiknek megfelelőt, amivel elérték a kitűzött céljukat, a számukra megfelelő szintet, illetve a szinthez tartozó érdemjegyet.

A tanórákon a főszerep a gyerekeké volt.

A folyamat során számos kompetenciája fejlődött a diákoknak, úgymint a kommunikáció, együttműködés (többen párban dolgoztak), önszabályozás, IKT-használat, produktivitás, kreativitás, tudásépítés, kezdeményezőkészség, mely kompetenciák nélkül a 21. század kihívásainak nehezen lehet megfelelni.